Fotobransjen i Norge kan se tilbake på et år med god vekst på flere områder. Den kraftige økningen på nesten 80 % i salget av APS kameraer (Advanced Photo System) har bare delvis kommet på bekostning av 35 mm-kameraene.
Engangskameraet er en vinner
Den største slageren i senere år er engangskameraer. I 1997 ble det solgt ca. 262 000, i 1998 økte det til 292 000, men i år ble alle prognoser sprengt og 402 000 slike kameraer ble solgt i Norge. Det betyr at det ble tatt ca. 10 millioner bilder med engangskameraer. Bildekvaliteten er etter hvert blitt forbausende bra, selv om den ikke kan måle seg med det du får med vanlige kameraer. Men de er gode nok til at det er laget både utstilling og bok med slike bilder prosjektet Barns øyne 2000 er basert på ca. 50 000 bilder tatt med 2000 engangskameraer.
Statistisk regnes engangskameraer i fotobransjen som film.
APS i kraftig vekst
Markedet for kompaktkameraer økte med 17 % i antall og 13 % i verdi, til henholdsvis 215 000 og 144 millioner kroner. APS-systemet har slått godt til med oppgang på henholdsvis 79 % for kompakt kameraer og 26 % for speilreflekskameraer! Norge ligger helt i teten når det gjelder dette skiftet fra 35 mm til APS, og over 60 % av kompaktkameraene som ble solgt i fjor var APS. Bransjen regner med at andelen blir enda høyere i år.
Digital: 14 % i antall 50 % i verdi!
Målt i verdi har imidlertid en ny kameratype slått voldsomt til: Digitalkameraene. Hvis vi holder engangskameraene unna, utgjorde de digitale kameraene 14 % av markedet i antall, men nesten halvparten av verdien! Dette skyldes at digitale kameraer koster vesentlig mer. Det som var svært positivt for fotobransjen er at til tross for de digitale kameraenes inntog, så ble det solgt flere vanlige kameraer, mer film og framkalt flere filmer. Flere eksperter hevder at denne trenden vil fortsette i flere år enda. Digital fotografering har foreløpig kommet som et tillegg, ikke isteden for. De fleste digitale kameraer brukes i jobbsammenheng, men i år vil flere titusen digitale kameraer tas i bruk i norske hjem.
Engangskameraet er en vinner
Den største slageren i senere år er engangskameraer. I 1997 ble det solgt ca. 262 000, i 1998 økte det til 292 000, men i år ble alle prognoser sprengt og 402 000 slike kameraer ble solgt i Norge. Det betyr at det ble tatt ca. 10 millioner bilder med engangskameraer. Bildekvaliteten er etter hvert blitt forbausende bra, selv om den ikke kan måle seg med det du får med vanlige kameraer. Men de er gode nok til at det er laget både utstilling og bok med slike bilder prosjektet Barns øyne 2000 er basert på ca. 50 000 bilder tatt med 2000 engangskameraer.
Statistisk regnes engangskameraer i fotobransjen som film.
APS i kraftig vekst
Markedet for kompaktkameraer økte med 17 % i antall og 13 % i verdi, til henholdsvis 215 000 og 144 millioner kroner. APS-systemet har slått godt til med oppgang på henholdsvis 79 % for kompakt kameraer og 26 % for speilreflekskameraer! Norge ligger helt i teten når det gjelder dette skiftet fra 35 mm til APS, og over 60 % av kompaktkameraene som ble solgt i fjor var APS. Bransjen regner med at andelen blir enda høyere i år.
Digital: 14 % i antall 50 % i verdi!
Målt i verdi har imidlertid en ny kameratype slått voldsomt til: Digitalkameraene. Hvis vi holder engangskameraene unna, utgjorde de digitale kameraene 14 % av markedet i antall, men nesten halvparten av verdien! Dette skyldes at digitale kameraer koster vesentlig mer. Det som var svært positivt for fotobransjen er at til tross for de digitale kameraenes inntog, så ble det solgt flere vanlige kameraer, mer film og framkalt flere filmer. Flere eksperter hevder at denne trenden vil fortsette i flere år enda. Digital fotografering har foreløpig kommet som et tillegg, ikke isteden for. De fleste digitale kameraer brukes i jobbsammenheng, men i år vil flere titusen digitale kameraer tas i bruk i norske hjem.